"אנחנו הדור הראשון שחש את ההשפעה של שינויי האקלים והדור האחרון שנלחם בהם".

מערכות סולאריות ביתיות

ההייפ סביב אנרגיה סולארית כבר מזמן התרחב והגיע אל מחוץ לכותרות ולמערכות העיתונים או הפורטלים המרכזיים ברשת. כל מי שפותח את העיניים יכול להבחין באין ספור פנלים סולאריים שהותקנו בשכונות שבערים. מערכת סולארית ביתית בהחלט עשויה להיות פתרון שמתאים גם לכם, עם יתרונות מגוונים. בסקירה הנוכחית נסביר מהן בדיוק מערכות סולאריות ביתיות, מדוע הן משתלמות, איך אפשר לקדם התקנת מערכת סולארית לבית בלי בירוקרטיה מיותרת, בצורה מקצועית, טובה ובטוחה.

למה מערכות סולאריות ביתיות משתלמות?

מערכת סולארית ביתית נחשבת לפתרון משתלם משום שזו בעצם סוג של השקעה מניבה לטווח ארוך. אמנם יש צורך בהשקעה כספית ראשונית מסוימת, אולם מרגע שזה עובד, מערכות סולאריות ביתיות מייצרות לא רק חשמל נקי וחינם אלא למעשה גם כסף. בדיוק כמו מערכות סולאריות מסחריות, את החשמל המיוצר אפשר לצרוך או למכור לחברת החשמל. אם עד כה אתם הייתם אלה ששילמו עבור החשמל, תוכלו בעוד זמן לא רב להיות אלה שקוצרים את הפירות.

מערכת סולארית ביתית תאפשר לכם ליהנות מחשמל חינם, ללא עלויות שוטפות מכיוון שהשמש מאירה לכולנו חינם אין כסף. מערכות סולאריות ביתיות שמות סוף לחשבונות החשמל המנופחים כך שתוכלו להפעיל את כל מכשירי החשמל בבית בזכות אנרגיית השמש. אם מתקינים מערכת סולארית לבית שתהיה גדולה מספיק, החשמל שמופק יכול לכסות את עלויות השימוש בחשמל וגם להניב רווח נוסף על ידי מכירת יתרת החשמל שהמערכת יודעת להפיק.

למי מתאימה מערכת סולארית ביתית?

הדבר הראשון שצריך על מנת לבצע התקנת מערכות סולאריות זה שטח פנוי, לא מוצל, שמקבל אור שמש בקביעות. באופן עקרוני, מערכת סולארית ביתית מתאימה לכל מי שיש לו שטח שעליו ניתן להתקן את הפנלים. מבחינה מעשית, ברוב המוחלט של המקרים, מערכות סולאריות ביתיות יתאימו למי שיש ברשותו גג פנוי. אך בעניין זה קיים חידוש מעניין. זה פתרון שמתאים לא רק לבעלי בתים פרטיים. בזמן האחרון הוסדרו העקרונות שמאפשרים להתקין מערכת סולארית ביתית לא רק על גגות של בתים פרטיים, וילות או קוטג'ים.

זאת אומרת שגם אם אתם דיירים בבית משותף ויש לכם זכויות משותפות על הגג, ישנה אפשרות שכזאת. מה שצריך לעשות זה להחליט יחד כי מעוניינים בפתרון הזה. מערכת סולארית לבית משותף על פי רוב תתאים לבניינים שבהם מתאגדים הדיירים ומחליטים שהם מעוניינים בכך. החלטת ועד וקיום פרוטוקול מהווים התחלה טובה. לאחר מכן, כאשר המערכת מניבה הכנסות, בעלי הדירות יכולים להתחלק בהכנסה או להשתמש בכסף שמתקבל מחברת החשמל כתחליף לתשלום מיסי ועד הבית (כולם או חלקם).

האם מערכת סולארית ביתית מחייבת תפעול שוטף?

הרעיונות המדעיים שעומדים מאחורי מערכת סולארית ביתית מבריקים, ללא ספק. מדובר על פנלים פוטו וולטאים, אשר מתוכננים כך שהם יוכלו לקלוט את הפוטונים (חלקיקי אנרגיה מהשמש). קליטת הפוטונים בין לוחות ומוליכים למחצה יוצרת תנועה של אלקטרונים טעונים, מה שבעצם מביא זרם חשמלי רגיל לכל דבר. מערכות סולאריות ביתיות מצריכות תכנון הנדסי והתקנה מדוקדקת. אולם לאחר שמקימים בהצלחה את המערכת הזאת, היא יכולה לפעול בצורה עצמאית ותקינה לאורך זמן. על פי רוב, החברה שמתקינה מערכת סולארית ביתית חותמת על חוזה ארוך טווח עם הלקוח. כלומר, החברה שמתקינה מערכת סולארית לבית היא גם זאת שאחראית על התפעול השוטף.

לאחר שמתקינים על הגג מערכת סולארית ביתית, הלקוח שהוא גם צרכן לא צריך לבצע בעצמו תחזוקה יום יומית. איך צורך לבצע כיוון של הפנלים או הלוחות או משהו מעין זה. בגדול, מערכות סולאריות ביתיות הן מערכות קבועות, יציבות, איכותיות ואמינות. כל זאת, כאשר התכנון וההתקנה נעשים בצורה מקצועית, על בסיס תוכניות מפורטות, קבלת אישורים מהרשויות על ידי המתקינים ולאחר מכן חיבור למערכת החשמל הקיימת. ברוב הגדול של המקרים, כל מה שצריך לעשות זה להזמין בדיקה תקופתית מפעם לפעם. כמו כן, הניקיון של הפנלים מזמן לזמן מאפשר למערכת לפעול בצורה מיטבית ולהניב מקסימום חשמל.

על אילו סוגי גגות ניתן להתקין מערכת סולארית לבית?

לצורך התקנה של מערכת סולארית ביתית אין צורך להוציא היתרי בניה עד להספק של 700 קילו וואט. העלות של מערכת סולארית לבית כיום הרבה יותר משתלמת מפני שהפנלים הסולאריים הפכו ליותר יעילים. התקנה של מערכות סולאריות ביתיות מתחילה בעלויות של לא יותר מכמה עשרות אלפי שקלים, הכל בהתאם לשטח הפנלים שאותם ניתן להתקין על הגג, בשטח הפנוי. ניתן להקים מערכת סולארית ביתית על מגוון רחב של סוגי גגות, תוך ליווי הנדסי מקצועי. ההקמה יכולה להתבצע לא רק על גבי גגות שטוחים ויצוקים אלא גם על גבי גגות רעפים על סוגיהם השונים. לסיכום, לא משנה איזה גג מותקן בביתכם, אם אתם מתגוררים בבית משותף או פרטי, תוכלו להזמין יועץ שיבדוק במה כרוכה התקנת המערכת שתחסוך לכם כסף רב ואף תניב הכנסה, בזכות אנרגיה ירוקה.

הצטרפו איתנו לעתיד!
הרוויחו כסף מהשמש עוד היום

שאלות נפוצות

התהליך שבו מערכות סולאריות ממירות אנרגיה של קרני השמש לאנרגיה חשמלית, נקרא "האפקט הפוטו-וולטאי". על שם האפקט הנ"ל נקראים גם התאים הסולאריים ("תאים פוטו-וולטאים"). קרני השמש מורכבות מחלקיקים הנקראים "פוטונים", שנטענים באנרגיה כשמשתחררים מהשמש. קרנות השמש השונות נטענות בכמויות שונות של פוטונים, אבל הפוטונים מגיעים אל כדור הארץ כשהם טעונים באותה כמות האנרגיה שבה נטענו כשהם נורו מהשמש. 

לוחות סולאריים מורכבים משתי שכבות של חומרים מוליכים למחצה (שכבה אחת טעונה חיובית, כלומר יש בה מחסור של אלקטרונים ושכבה שניה טעונה שלילית, כלומר יש בה עודף של אלקטרונים). כשפוטון מגיע אל לוח סולארי, הוא גורם למעבר של אלקטרונים בין שני הלוחות, שזה בעצם תהליך שמוכר לכולנו – הזרם החשמלי. הזרם המתקבל במקרה הזה הוא זרם ישיר. לאחר מכן, הוא עובר דרך מכשיר שממיר אותו לזרם חליפין, שזה סוג הזרם שבו אנו משתמשים ברשתות החשמל בבית ובגופים מסחריים. אחרי שההמרה מתבצעת, האנרגיה שנקלטה על ידי לוחות סולאריים מהשמש יכולה לשמש להפעלת כל סוגי מכשירי החשמל שלכם בבית ומכונות תעשייתיות שמשתמשים בהן במפעלים. כיום קיימות מערכות משוכללות המאפשרות לבחור לאן להעביר את הזרם החשמלי ובאילו כמויות. במידה ויש לכם סוללה או מצבר, ניתן לאגור בו את האנרגיה החשמלית. במידה ולא, ניתן להשתמש בה בשביל להפעיל את מכשירי החשמל שלכם באופן שלא פוגע בסביבה, או למכור את האנרגיה אל חברת החשמל. 

החשמל המופק בעקבות התקנת לוחות סולאריים על גג ביתכם נמדד על ידי מערכת חשמל, שמחשבת את כמות האנרגיה שצרכתם, את כמות האנרגיה שהמערכת הסולארית הביתית שלכם ייצרה ואת כמות האנרגיה שסיפקה לבית שלכם חברת החשמל. השימוש בחשמל שמספקת חברת החשמל מתרחש רק כאשר אתם צורכים כמות אנרגיה גבוהה יותר מזו שהגג הסולארי שלכם מצליח להפיק, לכן בהתאם גם תצטרכו לשלם רק על החלק הייחסי של האנרגיה החשמלית שסיפקה לכם חברת החשמל.

אם תתרחש הפסקת חשמל ואספקת האנרגיה על ידי חברת החשמל תופסק, גם יצירת החשמל באמצעות המערכת הסולארית שלכם תופסק (עקב שיקולים חוקיים ובטיחותיים) והיא תחזור לפעילות רק כשבעיית אספקת האנרגיה על ידי חברת החשמל תוסדר. 

כשמתקינים מערכת סולארית לבית, מה שגורם לפחת שלה זה בעיקר אבק ושריטות שנגרמות על ידי טיפות של גשם, ברד ועצמים אחרים שעלולים לפגוע בלוחות הסולאריים. הצעד הראשון והחשוב ביותר שיכול לתרום למזעור ומניעה של הנזקים האלה הוא תכנון נכון ומדויק של מערכת סולארית.

חוץ מזה, מערכת סולארית לבית לא צורכת דלקים, שמנים או משהו אחר שיש צורך להחליף בתדירות גבוהה, לכן היא צריכה רק שני סוגים של טיפולים (ניקוי לוחות פעם בחצי שנה וטיפולי שיא ברכיבים שקשורים לתפקוד המערכת, כגון רכיבי בקרה והמרה. בטיפולי שיא לרוב יש צורך רק פעם-פעמיים בעשור). 

בעיות שקשורות לתפקוד של מערכות סולאריות ביתיות ניתנות לזיהוי בקלות על ידי אפליקציית הבקרה שמותקנת במכשיר הנייד שלכם. ברגע שיש גורם כלשהו שפוגע ברמת האפקטיביות של יצירת אנרגיה חשמלית של גג סולארי, לרוב תהיו מודעים לכך בזכות האפליקציה לפני שתספיקו לשים לב לירידה בכמות האנרגיה שנוצרת.

התקנת גגות סולאריים מותרת לכל בעלי הזכויות על גג פרטי, המצוי על מבנה חוקי קבוע.

כמובן! החשמל המיוצר בזכות התקנת לוחות סולאריים על הגג נמכר לחברת החשמל בתעריפים משתלמים.

כמה שפחות אתם משתמשים בחשמל שמייצרת עבורכם מערכת סולארית ביתית שהתקנתם על גג הבית שלכם, ככה יותר חשמל נמכר לחברת החשמל וכתוצאה מזה אתם מרוויחים יותר בעצמכם.