"אנחנו הדור הראשון שחש את ההשפעה של שינויי האקלים והדור האחרון שנלחם בהם".

פרישת לוחות סולאריים על ידי אמזון

מערכות סולאריות הופכות ליותר ויותר נפוצות. מדינות מנסות להפחית את התלות בדלקי מאובנים, לקוחות פרטיים יכולים ליהנות מהוזלת עלות האנרגיה, וגם חברות מסחריות ותאגידי ענק עוברים לחשמל מהשמש במקום החשמל שמבוסס על הפחם והגז המזהמים. אחת הדוגמאות הבולטות למגמה הזו היא אמזון, והחל מתחילת 2022 חברה ישראלית בשם אפולו פאוור תסייע לענקית הקמעונאות – שהיקף ההכנסות שלה הוא מאות מיליארדי דולרים בשנה – לנצל לתועלתה את השמש, ולהפעיל את המרכזים הלוגיסטיים שלה בצרפת על בסיס אנרגיה נקייה ומתחדשת.

החזון המחייב של אמזון

מכירות מקוונות של פריטים בסכום כולל של מאות מיליארדי דולרים בשנה כרוך באופן טבעי בהפעלת חוות שרתים עצומות, מחסנים לוגיסטיים שמשתרעים על שטחים נרחבים ומערכות מורכבות לשינוע כל המוצרים. בהתאם פליטות הפחמן של תאגיד ענק שכזה עלולות להיות עצומות גם כן – אבל אמזון הציבה לעצמה יעד שאפתני: איפוס פליטות הפחמן עד שנת 2040. יעד ביניים בדרך ליעד זה הוא שימוש בחשמל אך ורק ממקורות מתחדשים, ובראשם השמש. ליעד זה שואפת אמזון להגיע כבר ב-2025. לשם השוואה, היעד שהציבה לעצמה מדינת ישראל ל-2025 הוא 20% בלבד, ונכון ל-2021 הנתח של החשמל מהאנרגיות המתחדשות מתוך סך צריכת החשמל בארץ היה רק 8% (פחות אפילו מהיעד הצנוע מאוד לאותה שנה, שעמד על 10%).

כחלק ממימוש החזון של אמזון, תתבצע התקנת מערכות סולאריות בהיקף נרחב במרכזים הלוגיסטיים של החברה בצרפת. מי שנבחרה לבצע את ההתקנה בפועל היא חברה ישראלית, אפולו פאוור.

עסקה משמעותית גם עבור אפולו פאוור

באופן טבעי העסקה עם אמזון מהווה עליית מדרגה משמעותית עבור אפולו פאוור. אמנם במונחים כספיים מדובר בעסקה צנועה, כ-750,000 אירו, אבל חברה שיכולה להציג לקוח כמו אמזון נהנית כמובן ממוניטין מרשימים – שעשויים להיות מתורגמים לעוד לקוחות ועסקאות.

אפולו פאוור הוקמה ב-1993 (בשם אחר) והחלה לעסוק בייצור והתקנה של מערכות סולאריות מסחריות ופרטיות ב-2017, לאחר שרכשה את חברת סולארפיינט (שלכשעצמה החלה לפעול ב-2014). את החברה מובילים עודד רוזנברג, מייסד סולארפיינט וכיום מנכ"ל אפולו פאוור, וערן מימון.

המוצר הייחודי של אפולו פאוור שיותקן במחסנים של אמזון

העסקה בין אפולו פאוור לבין אמזון כוללת הקמה של מערכת סולארית ייחודית על גג של אחד המבנים הלוגיסטיים בצרפת. עקב אילוצים הנדסיים, לא ניתן להתקין על הגג פאנלים סולאריים "רגילים" שהמשקל שלהם גבוה, ולכן נבחר המוצר הייחודי של אפולו פאוור – יריעות מתקפלות, גמישות, שקולטות את אור השמש ומהוות מקור לייצור חשמל נקי. בזכות המשקל הקל והגמישות הרבה של היריעות הסולאריות ניתן להיעזר בהן גם במקומות שבהם לא מתאפשרת התקנה של הלוחות הסולאריים הקשיחים. נאס"א ופולקסווגן בוחנות את הפתרון המעניין ואולי ישתמשו אף הן ביריעות, ואמזון כאמור תעשה זאת כבר בקרוב.

מרכיב נוסף בעסקה הוא תכנון, ייצור והתקנת מדרכה סולארית, בשטח של כ-50 מטרים רבועים. המדרכה שתייצר חשמל תותקן בשביל גישה למחסנים לוגיסטיים, ותתרום גם היא להפחתת השימוש בגז ובפחם ולהגעה ליעד של אמזון. עפ"י ההערכות, הפרויקט יושלם לקראת סוף 2022, כשבכל מקרה נדרשת עדיין קבלת היתרים רגולטוריים שונים מהרשויות בצרפת.

ההשתכללות המתמדת של ייצור החשמל מהשמש

הפתרון המעניין של אפולו פאוור הוא רק אחד מתוך חידושים רבים והתפתחויות מרתקות בתחום ייצור החשמל מהשמש. למעשה כיום גם מערכות סולאריות ביתיות הן מוצר מתקדם שמצליח לנצל ביעילות רבה מאוד את אנרגיית השמש. השלב הבא צפוי להיות יכולת אגירת חשמל, כך שהפאנלים הסולאריים יספקו את המשאב החיוני הזה גם בשעות הערב והלילה, וגם בימים מעוננים.