"אנחנו הדור הראשון שחש את ההשפעה של שינויי האקלים והדור האחרון שנלחם בהם".

מערכות סולאריות צפות – העתיד כבר כאן?

העולם שבו אנחנו חיים משתנה בקצב מהיר, ובין השאר משתנים גם נופים מוכרים ונוצרים שילובים מעניינים. בריכה שמגודלים בה דגים לאכילה ושבנוסף מותקנות בה מערכות להפקת חשמל מהשמש היא דוגמה מצוינת לשילוב כזה – ולאפשרויות החדשות שהוא מעניק, גם למגדלי הדגים וגם לכלל האוכלוסייה. פרויקט ראשוני בקיבוץ עין הנצי"ב מצביע על היתכנות טכנולוגית וכלכלית, ואולי על הכיוון שאליו צועדת מדינת ישראל.

מצופים ייחודיים וחשמל ל-1,200 בתי אב

התקנת מערכות סולאריות בבריכה שיש בה דגים מחייבת באופן טבעי מצופים, ולא סתם מצופים אלא כאלה שגם יכולים לשאת על גבם את הפאנלים כבדי המשקל, וגם לא פוגעים בבעלי החיים שבמים – כך שחברי הקיבוץ יוכלו גם למכור את החשמל וגם את הדגים. דגש חשוב נוסף הוא שהמצופים וההתקנים הפוטו וולטאיים שמוצבים עליהם לא יגרמו נזקים לבריכה עצמה, וכמו כן נדרשת גישה נוחה אל המשטחים לצורך תחזוקה שוטפת של המערכת.

התנאים הנ"ל מחייבים כמובן פתרונות פרקטיים, ותשומת לב לסוגיות רבות – אבל ההשקעה משתלמת: על-פי המודל שלפיו בוצעה ההתקנה בקיבוץ עין הנצי"ב, המערכות הסולאריות בבריכות שבהן מחזיקים חברי הקיבוץ דגים יאפשרו ייצור של 250 עד 300 קילוואט בכל שנה – כמות השווה לצריכת החשמל של כ-1,200 בתי אב. ההכנסה הצפויה לקיבוץ היא 4.5 מיליון שקל בשנה.

פרויקט רחב היקף – קיבוץ בחזית הטכנולוגיה

קיבוץ עין הנצי"ב נמצא בעמק המעיינות – אזור יפהפה אולם גם כזה שתנאי מזג האוויר בו מאתגרים, ולנוכח שינויי האקלים הקושי רק ילך ויגדל משנה לשנה. חברי הקיבוץ שהוקם ב-1946 ע"י שורדי שואה שהגיעו לארץ מגרמניה, מתפרנסים מפרות, תרנגולות, מטעי זיתים, גידולי שדה שונים וכאמור דגים. הוספת מערכות סולאריות מסחריות לבריכות שבהן נמצאים הדגים היא חלק מפרויקט רחב יותר, שכולל הוספת מתקנים דומים גם על גגות הרפתות והלולים וכן על דפנות מאגרי מים.

ההשקעה הכוללת עומדת על כ-23 מיליון שקל, ומציבה את הקיבוץ הוותיק בחזית הטכנולוגיה העדכנית ביותר, זו שהופכת אור שמש לחשמל. בהקשר זה כדאי לדעת שבישובים אחרים בארץ נעשה ניסיון לשלב גידולי שדה עם לוחות סולאריים באותו תא שטח, וזאת על-מנת לנצל טוב יותר את הקרקע ולהפיק חשמל נקי מהשמש במקום חשמל מזהם על בסיס פחם וגז.

תועלת כלכלית לחקלאים

כל החקלאים בישראל מתמודדים עם לא מעט קשיים. מי שמתפרנס מחקלאות בעלי חיים מודע מן הסתם היטב לכך שיותר ויותר בני אדם מפחיתים את צריכת הבשר ורבים אף מפסיקים לגמרי לאכול בעלי חיים, כולל דגים. במציאות כזו, כשהעתיד ברור, כל מערכת סולארית היא מקור הכנסה חשוב מאוד – ובפרט כשהביקוש לחשמל צפוי רק לעלות. כשלוקחים בחשבון את ההתחייבות של מדינת ישראל לעבור לאנרגיות מתחדשות, ובפרט לייצר לפחות 30% מהחשמל בארץ ממקורות "נקיים" עד סוף העשור, השקעה במערכות פוטו וולטאיות, כולל במקומות לא שגרתיים כמו לצד הגידולים בשדות או לצד דגים בבריכה על גבי מצופים, היא השקעה חכמה.

העתיד כבר כאן – שכלול שיטות הפקת החשמל מהשמש

המערכות הסולאריות הצפות הן חידוש מסקרן במיוחד. הן מסמנות במידה רבה את העתיד, שכאמור כבר נמצא כאן, ומעידות על ההשקעה הרבה בפיתוחים טכנולוגיים ואחרים על-מנת לייעל ולשכלל את הפקת החשמל מהשמש. אחת המטרות המרכזיות כיום היא פיתוח היכולת לאגור חשמל, כך שכל מערכת סולארית ביתית, שבאופן טבעי מייצרת חשמל רק בשעות האור, תוכל לספק את המשאב החיוני כל כך גם אחרי שקיעת השמש. בנוסף מושקעים מאמצים רבים בהוזלת העלות של כל מערכת כזו, כדי שהחשמל מהשמש יהיה משתלם גם אקולוגית וגם כלכלית.