"אנחנו הדור הראשון שחש את ההשפעה של שינויי האקלים והדור האחרון שנלחם בהם".

פרויקט הפקת אנרגיה סולארית רחב מימדים באזורים חקלאיים בישראל

אנחנו חיים בעידן שבו לא לנצל את השמש לטובת הפקת חשמל זו טעות קשה ובזבוז עצום של משאבים טבעיים יקרי ערך. בהתאם ניתן לראות יותר ויותר פרויקטים להפקת אנרגיה סולארית, בעוד ועוד מקומות – ובפרט בשטחים חקלאיים. היכולת לנצל תא שטח גם לטובת גידולים חקלאיים וגם לטובת ייצור חשמל היא כמובן יכולת קריטית במדינה קטנה כמו ישראל, ולכן לא מפתיע לגלות פיילוט מסקרן במושב בדרום. בעמוד זה תמצאו מידע אודות הפיילוט, פירוט היתרונות של התקנת מערכות סולאריות באזורים חקלאיים והסברים לגבי חשיבות האנרגיה המתחדשת.

פאנלים סולאריים על הגדרות

אחד האתגרים העיקריים במסגרת הפקת חשמל מהשמש הוא מציאת מקומות מתאימים להתקנתם של הפאנלים הסולאריים. בפרט זהו אתגר במדינה כמו ישראל ששטחה הכולל הוא בסך הכל כ-22,000 קמ"ר ומתוכו ישנם לא מעט שטחים שהוקצו למטרות צבאיות. שטחים המשמשים לחקלאות יכולים להוות אופציה אידיאלית עבור מערכות סולאריות מסחריות, אולם לשם כך נדרשת היתכנות כלכלית. פיילוט חדש בוחן את האפשרות, ואת הכדאיות, של ייצור חשמל על בסיס פאנלים סולאריים המותקנים על גבי גדרות ייעודיות.

המקום שנבחר לפיילוט הוא מושב נועם הסמוך לקריית גת. במושב, השייך לתנועת הפועל המזרחי, מתגוררות כ-100 משפחות דתיות. הענפים העיקריים הם גידולי שדה, פלחה, פרחים וגם תרנגולי הודו. הגדרות שיוקמו סביב השטחים החקלאיים לא יהוו כמובן מכשול לחברי המושב, שיוכלו להמשיך בעבודתם כרגיל – אבל כן יספקו הזדמנות מצוינת לבחון את הפוטנציאל העצום של הפקת חשמל במושבים.

שיתוף פעולה עם תנועת המושבים

ההערכות הן כי בשטחים חקלאיים הרבים שפרוסים בכל רחבי הארץ ניתן לייצר כ-500 מגה-וואט בשנה – תפוקה שוות ערך לזו שמייצרות שתי תחנות כוח בגודל בינוני. שווי השוק המוערך של כמות החשמל הנ"ל הוא כ-180 מיליון שקל. במקביל לפיילוט במושב נועם, מקודם שיתוף פעולה נרחב עם עוד מושבים רבים, וזאת דרך תנועת המושבים אשר מאגדת כ-250 מושבים.

מדובר במצב Win-Win קלאסי: החשמל שיופק ע"י המערכות הסולאריות ישמש גם לתפעול אמצעי ביטחון שונים שיותקנו על גבי הגדרות – מצלמות אבטחה, תאורה, חיישנים ועוד. כתוצאה מכך תשתפר רמת הביטחון במושב, תפחת הסכנה לפשיעה כלכלית וכמובן שחברי המושב יזכו לנתח מהרווחים ממכירת החשמל מהשמש. הגדרות הסולאריות כאמור לא פוגעות בגידולים החקלאיים, אלא מהווים מקור הכנסה נוסף.

הרווח למדינה כפול גם הוא: גם אפשרות להגדיל את חלקה של האנרגיה המתחדשת על-מנת לעמוד ביעדים שהציבה הממשלה (לספק 30% מצריכת החשמל בארץ עד שנת 2030), וגם שימור האפשרות של חברי המושבים להתפרנס בכבוד – כך שיוכלו להמשיך לגדל את הגידולים החקלאיים החיוניים גם לביטחון התזונתי במדינה.

החשיבות הרבה של הפקת חשמל מהשמש

מעבר לרווח עבור חברי המושבים שבהם יותקנו גדרות עם פאנלים סולאריים, או כל סוג אחר של מערכת סולארית, ולאפשרות להמשיך להשתמש בשטחים החקלאיים למטרתם המקורית והחשובה, ישנן עוד תועלות משמעותיות מאוד לעצם הפקת החשמל מהשמש.

היתרון הראשון הוא הפחתת זיהום האוויר. בהקשר זה כדאי לדעת שלפי מחקר של ה-OECD, נהרגים בישראל כתוצאה ממחלות שהגורם להן הוא זיהום אוויר כ-2,500 בני אדם מדי שנה. לשם השוואה, בתאונות דרכים נהרגים בממוצע כ-350 אנשים בשנה, ומאירועי טרור – כ-50.

היתרון השני הוא הפחתת התלות בחומרי גלם מיובאים לצורך ייצור חשמל. משבר האנרגיה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הבהיר לכולנו עד כמה חשובה עצמאות אנרגטית – ובמדינה כמו ישראל, הדרך הטובה ביותר להגיע לכך היא להסתמך על השמש.