"אנחנו הדור הראשון שחש את ההשפעה של שינויי האקלים והדור האחרון שנלחם בהם".

מערכות סולאריות מסחריות

עסק מסחרי חדש או פעיל יכול לשפר את הרווחים, להגדיל את ההכנסות וליצור תזרים מזומנים נוסף, מבלי להשקיע שקל בשיווק. איך עושים את זה? שווה הכיר את התחום של מערכות סולאריות מסחריות. נסביר לאילו עסקים שווה לבדוק את העניין לעומק, מהי בעצם מערכת סולארית מסחרית, עד כמה זה יכול להשתלם ומהו המודל הכלכלי שהופך את כל זה לכדאי.
מערכות סולאריות מסחריות

לאילו עסקים מתאימה מערכת סולארית מסחרית?

מערכת סולארית מסחרית איננה שונה מבחינה טכנולוגית, לעומת מערכות סולאריות ביתיות. ההבדל העיקרי בין השתיים הוא בכך שמערכת מסחרית לרוב הרבה יותר גדולה. במילים אחרות, זו מערכת שיודעת להפיק כמות יותר משמעותית של חשמל. אך מה שיותר מעניין זו הסוגייה הבאה: לאילו עסקים מתאימה התקנת מערכות סולאריות מהסוג המסחרי.

מערכת כזאת מתאימה לכל עסק אשר מחזיק בבעלותו שטח רחב ידיים, שיכול להתאים לטובת התקנת המערכת. לא מדובר אך ורק על חנויות אלא גם על מגדלי משרדים, עסקים חקלאיים, מפעלי תעשייה וכיוצא בזה. חשוב לשים לב כי אותה מערכת סולארית מסחרית מותקנת בדרך כלל על גגות מסוג כזה או אחר. אלה יכולים להיות גגות יצוקים, גגות רעפים, קונסטרוקציה שמותקנת מעל חוות חקלאיות, מחסנים ושטחי לוגיסטיקה, חממות ועוד.

מהי המטרה של מערכות סולאריות מסחריות?

התשובה הכמעט מובנת מאליה לגבי התכלית של מערכת סולארית מסחרית היא – שאלה מתקנים שנועדו ליצר חשמל. החשמל מיוצר פשוט בזכות החשיפה לשמש, כאשר מאחורי הטכנולוגיה עומדת תנועת פוטונים בין משטחים של מוליכים למחצה. תנועת הפוטונים יוצרת את הפרשי הפוטנציאלים והזרם החשמלי. אבל בצורה קצת יותר עמוקה, אותן מערכות סולאריות מסחריות נועדו למעשה להפוך את השטח המסחרי או התעשייתי לרב שימושי. מערכת סולארית מסחרית לא מפריעה למבנה המסחרי לבצע את תפקידו באותה הצורה הרגילה.

במקביל לפעילות העסקית או המסחרית, שמניבה רווחים כמקובל, פועלים הפנלים הסולאריים ומייצרים את החשמל. מערכת סולארית מסחרית יכולה להפיק את החשמל שמשמש את העסק לצורך פעילות ייצור, כך שלא צריכים לשלם עבור חשמל ורואים הפחתה ניכרת בהוצאות התפעול. במצבים רבים ניתן אף לייצר עודפי חשמל. את העודפים שמייצרות מערכות סולאריות מסחריות אפשר למכור לחברת החשמל, כך שזהו רווח נקי של העסק. זהו מקור חשוב של רווחים מבלי שצריך להשקיע בהכשרת פועלים, פתיחת קווי ייצור נוספים וכדומה.

איך יודעים מהי היעילות של מערכת סולארית מסחרית?

חברות מתמחות מסוגלות לייצר כיום פנלים סולאריים יעילים יותר מאי פעם. הטכנולוגיות שהשתכללו והניסיון שנצבר בשנים האחרונות, לא רק בישראל אלא גם באירופה, בארה"ב ובמדינות נוספות, הופך את התחום הזה לצומח במהירות. על מנת להבין איזו מערכת סולארית מסחרית תתאים לצרכים שלכם, איזו מערכת סולארית מסחרית ניתן יהיה להתקין במבנה הממסחרי, החקלאי או התעשייתי שלכם, כדאי להזמין יועץ מקצועי.

היועץ יוכל להסביר לכם בדיוק כל מה שצריך לדעת על היעילות הנוכחית של מערכות סולאריות מסחריות, כמה חשמל הן יכולות להפיק, מהו המודל הכלכלי שעומד מאחורי הדברים, בתוך כמה שנים תוכלו להחזיר את ההשקעה ומכאן והלאה, הרווח יהיה כולו שלכם. ככלל, ניתן לומר שככל שאפשר להתקין מערכות סולאריות מסחריות שפרושות על פני שטח גדול יותר, כך ניתן יהיה לייצר יותר חשמל (קילוואט). אם ניקח לדוגמא מערכת שבה הלוחות מכסים שטח של כ-100 מטר רבוע, הרי שבממוצע, לאורך שנה אחת, תפוקת הייצור תעמוד על יותר מ-15000 קילו וואט שעה. על פי ההערכות הנוכחיות, התשואה שבהתקנת מערכת מהסוג המסחרי מגיע לכ-10 אחוז לשנה. כפי שיודע כל מי שמצוי בענף המסחר או בתעשייה, מדובר בתשואה גבוהה מאוד, שאפילו נכס מניב מצוין מתקשה להשיג לאורך זמן.

מה צריך לדעת על היתר ואישורים עבור מערכות סולאריות מסחריות?

כל עסק חדש שנפתח צריך לטפל בהקדם בקבלת רישיון עסק. גם תוספות מבניות לעסקים מחייבות פעמים רבות קבלת היתר בנייה. באופן טבעי, תרצו בוודאי לדעת האם מערכת סולארית מסחרית מחייבת אתכם לטפל בקבלת היתרים, עניין בירוקרטי שטוב להיערך אליו מראש. אז יש כאן בשורה מאוד חשובה. הרשויות מבקשות כיום לעודד הפקת חשמל ירוק וידידותי לסביבה, הן על ידי גורמים פרטיים והן על ידי גורמים מסחריים. לאור זאת, חיוב בהיתר בנייה מתקיים אך ורק כאשר רוצים להקים מערכות סולאריות מסחריות בהיקפים מאוד גדולים (כלומר בניית פנלים סולאריים של מאות רבות מאוד של מטרים מרובעים). בפרויקטים פחות גדולים, ניתן פטור מהיתר בניה. בנוסף, חברה המתמחה בתחום של מערכת סולארית מסחרית תוכל ללוות אתכם בכל מה שדרוש. מטפלים הן בייעוץ ללקוח, הן בביצוע התכנון ההנדסי, הן בהתקנות והן בטיפול באישורים הנדרשים. זאת ועוד, ניתן לקבל מענה אישי מקיף גם בשאלות של חישובי כדאיות וכן פרק הזמן שבו יצטרכו המומחים לתכנן ולהתקין את כל מה שנדרש. לאחר מכן, המערכת מתחילה לייצר חשמל נקי שמניב הכנסה נוספת או מפחית מידית את הוצאות החשמל העסקיות.
הצטרפו איתנו לעתיד!
הרוויחו כסף מהשמש עוד היום

שאלות נפוצות

כמו המערכות הסולאריות שבהן רוב תושבי ישראל משתמשים כבר עשרות שנים (הכוונה לבוילרים), מערכות אנרגיה סולארית איכותיות, שהותקנו על ידי מומחים מנוסים בהתאם להוראות יצרן, ידועות בתור ציוד בטוח מאוד, שלא מסוכן להשתמש בו. 

אין לא למערכת סולארית ביתית ולא למסחרית כבלים חשופים שיכולים להרטב או לגרום לנזק מסיבות אחרות והמערכות גם לא גורמות לקרינה משום סוג. 

יתרה מכך, גם אין צורך שאיי פעם תסתכנו בעלייה לגג בשביל להתעסק עם מערכת סולארית ביתית, כי כל הכלים שתצטרכו בשביל להשתמש בה זמינים באפליקציה פשוטה שמותאמת לכל סוגי הסמארטפונים.

אורך החיים הצפוי של מערכת סולארית מסחרית סטנדרטית הוא סדר גודל של שלושים שנים, אבל חשוב להדגיש שזאת כנראה הערכה זהירה מאוד. בפועל – יתכן שמערכת סולארית מסחרית תצליח לייצר ולספק חשמל לעסק שלכם בצורה אפקטיבית גם במשך תקופה משמעותית יותר ארוכה מזה.

רמת העמידות של לוחות סולאריים ראויה לשבח, במיוחד לאור העובדה שמדובר במתקנים שעומדים על גגות וחשופים במשך כל ארבעת העונות לכל סוגי התופעות שיש למזג האוויר בארץ להציע, החל מחום כבד של השמש ועד לשלגים בחלק מהאזורים וכל מה שנמצא ביניהם (גשמים, ברד, שינויים דרסטיים במזג אוויר בתקופות של חמסין ומה רק לא).

הפחת הטבעי של מערכות סולאריות מסחריות הוא רק כחצי אחוז בשנה, כלומר גם 30 שנה לאחר ביצוע התקנת גגות סולאריים, הם צפויים לייצר סדר גודל של שמונים וחמישה אחוזים ממהאנרגיה שיכלו לייצר ביום שבו הלוחות הותקנו והתחילו לפעול. 

כיום עדיין קשה לחזות כמה שנים בממוצע מערכות סולאריות מסחריות יעבדו, כי מדובר בשימוש בטכנולוגיה חדשה של ייצור לוחות סולאריים והמערכות הסולאריות המסחריות שמותקנות כיום הן בנות פחות מעשרים שנה סה"כ. כן חשוב לקחת בחשבון שלוחות סולאריים הרבה יותר ישנים, שנעשו תוך שימוש בטכנולוגיות משמעותית פחות מתקדמות, מפתיעים לטובה מבחינת רמות הביצוע שלהם גם כשגילם נע בין שלושים לשישים שנה.

אם התקנת מערכת סולארית על גג של בית פרטי זאת השקעה משתלמת מאוד, אתם בהחלט תופתעו לגלות כמה כסף מערכת סולארית מסחרית יכולה להרוויח בשבילכם!

בדומה להקמת מערכת סולארית ביתית, גם מערכת סולארית מסחרית היא השקעה חכמה מאוד, שיכולה להניב הכנסה שנתית מתפוקת החשמל. היום בניגוד לעבר, מחירי התקנת לוחות סולאריים ירדו בצורה משמעותי, מה שהופך אותם לאפיק השקעה יותר אטרקטיבי מאיי פעם עבור בעלי עסקים שמחזיקים במבנים עם גגות ששטחם גדול. הרווחים שמניבה התקנה של מערכת סולארית מסחרית יכולים לעזור בצורה משמעותית להתפתחות העסק ואפילו לשמש בתור תחליף חלקי להלוואות שהוא זקוק להן בשביל לגדול.

מעבר לכל היתרונות האקולוגיים שיש לשימוש באנרגיה ירוקה, כמובן שאי אפשר להתעלם מרמת הכדאיות הכלכלית שיש להתקנת מערכת סולארית מסחרית על גג של עסק. החישוב בפועל הוא די פשוט:

ללוחות סולאריים שפרוסים על פני שטח של 10 מ"ר יש כוח יצור של 1 קילוואט. במשך שנת עבודה אחת, השטח הזה מייצר בארץ סדר גודל של 1,650 קילוואט-שעה. המחיר של יחידת קוט"ש (קילוואט שעה) אחת נכון ל-1.1.2021 הוא 0.5066 אגורות, לכן כל 10 מ"ר של מערכת סולארית חוסך 836 ש"ח בשנה. גג ששטחו 100 מ"ר חוסך 8,360 ש"ח בשנה, שזה חיסכון של כ-250 אלף ש"ח במשך תקופה של 30 שנים (בפועל – סביר להניח שיותר מזה, כי לתעריפי החשמל יש לרוב נטייה לגדול עם השנים). מדובר בהשקעה כספית שחוזרת תוך פחות מעשור ונותנת תשואה ממוצעת של מעל 10% בשנה, שזאת תופעה נדירה בעולם ההשקעות, במיוחד לאור העובדה שמדובר באפיק כל-כך בטוח.