"אנחנו הדור הראשון שחש את ההשפעה של שינויי האקלים והדור האחרון שנלחם בהם".

5 משני זהירות בהתקנת לוחות סולאריים

טכנאים המתקינים לוחות סולאריים יודעים היטב שהפיכת קרני השמש לחשמל אינה מעשה קסם. כדי לשמור על הבטיחות בעת התקנת האנרגיה הסולארית, יש לשכור את שירותיו של מומחה ספציפי שמכיר את תקני הבטיחות המחמירים וינקוט במשנה זהירות בכול הקשור להתקנת מערכת סולארית.

אמצעי הזהירות והבקרה ושיטות העבודה המומלצות להתקנת לוחות סולאריים נבדלים מכול סוג אחר של מערכות לייצור אנרגיה. קחו בחשבון שהימור על  בטיחות  בעת התקנת מערכת סולארית כרוך בסיכון גבוה.

הנה כמה מהמפגעים החשמליים הנפוצים ביותר שעלולים להתרחש בעת התקנת מערכת סולארית ובמהלך השימוש בה:

1. התחשמלות ממוליכים מופעלים

בדיוק כמו כל ייצור חשמל אחר, גם מערכות PV כרוכות בסכנת התחשמלות כאשר הזרם עובר באופן לא מכוון דרך גוף האדם. שוק חשמלי נגרם בדרך כלל מקצר חשמלי עקב שימוש בכבלים או בחיבורים פגומים, חיווט רופף או הארקה לא תקינה. במערכת ה-PV, תנאי סכנה שכאלה עלולים להיווצר בתיבת המשלב, במקור של ה-PV, במוליכים של מעגל הפלט ובמוליך ההארקה של הציוד של.

2. קשת חשמלית המציתה שריפה

כמו בכול מערכת חשמלית, שריפה היא תמיד סכנה אפשרית. הסיבות השכיחות ביותר לשריפה הן תקלות קשת חשמלית, שמשמעותן פריקות חשמל גבוהות בין שני מוליכים או יותר. החום הנגרם מפריקה זו עלול לגרום להתרופפות החוט המבודד ובכך לגרום לניצוץ או ל׳קשת׳ שיובילו לשריפה.

במערכת PV יש לנקוט במשנה זהירות בכול הקשור לקשת חשמלית. זאת משום שתקלות קשת סדרתיות נגרמות במערכות PV כתוצאה:

– מהפרעה מתמשכת למוליך

– או מתקלת הארקה

3. הבזק קשת המוביל לפיצוצים

מערכות PV בקנה מידה גדול, עם רמות מתח בינוניות עד גבוהות, רגישות להבזקי קשת. זאת, במיוחד במצבים שבהם:

– הטכנאי בודק תקלות בקופסאות Energized combiner, שבהן משולבים מעגלי מקור ה-PV במקביל להגברת הזרם.

– הטכנאי בודק את המתג והשנאים הפועלים במתח בינוני עד גבוה.

הבזק קשת משחרר גזים חמים ואנרגיית קרינה מרוכזת בכמות של עד פי 4 מהטמפרטורה של פני השמש (דמיינו בערך 19,500oC). תופעה זו מתרחשת כאשר כמות גדולה של אנרגיה זמינה ליצירת תקלת קשת הן במוליכי DC (זרם ישר) והן במוליכי AC (זרם חילופין).

הבזק קשת מהווה בעיה כשמדובר במערכות שמעל 400 וולט, כך שגם ממירים ביתיים – אלה שמתח הכניסה המקסימלי שלהם הוא של 500 וולט, כמו גם ממירים בקנה מידה גדול יותר עם מקסימום 1,500 וולט – נמצאים בסיכון.

4. מנגנון כיבוי אוטומטי

מנגנון כיבוי מהיר מוסיף לבטיחות של המשתמשים במערכת סולארית. ממירים סולאריים פופולריים כוללים היום יכולת כיבוי אוטומטי, מבלי שיהיה צורך בהתקנת ציוד נוסף. הליכי הכיבוי האוטומטיים מופעלים כאשר חלה הפסקה בזרימת זרם החילופין לממירים.

מנגנון הכיבוי האוטומטי של המערכת הסולארית יכול להיות שימושי במקרה שהמערכת הסולארית הביתית נפגמה. במצב שכזה, הפאנלים הסולאריים ייכבו אוטומטית וימנעו סכנות או נזקים כלשהם. מנגנון הכיבוי האוטומטי יכול גם למנוע פגיעה באנשים במקרה שפורצת שריפה והם נזעקים לכבות אותה.

5. היערכות למזג אוויר סוער

במקרה של סערה, יש להקפיד על נהלי ההשבתה שקיבלתם מהמתקין או מהיצרן. בכול מקרה, הליכי הכיבוי צריכים להיות ממוקמים ליד ה-Inverter או המתג הראשי.