"אנחנו הדור הראשון שחש את ההשפעה של שינויי האקלים והדור האחרון שנלחם בהם".

פיילוט חדש בישראל: ייצור חשמל בעזרת מערכות סולאריות שמותקנות על שטח חקלאי

לאחר קום המדינה הוקצו שטחים נרחבים לטובת החקלאות. ישראל ראתה בחקלאות כחול-לבן ערך חשוב מאוד, והשילוב של יישוב הקרקע, תעסוקה לעולים חדשים רבים ותוצרת משובחת הפך את הקצאת האדמה למטרה זו למשתלמת במיוחד. מאז כידוע העולם השתנה. החקלאות הישראלית עדיין נחשבת למתקדמת מאוד, ומספקת פירות וירקות ברמה גבוהה, אבל מצד שני הקרקע הפכה למשאב יקר והדבר הנכון הוא להשתמש בו גם למטרות נוספות. אחת האופציות היותר מעניינות היא התקנת מערכות סולאריות בשטחים החקלאיים – כך שאותו תא שטח יניב גם מוצרי מזון וגם חשמל מהשמש.

1,800 דונם בכל רחבי הארץ

חשמל מהשמש נתפש, ובצדק כמובן, כמקור אנרגיה מצוין. השמש זורחת מעל ישראל במשך שעות רבות מאוד לאורך רוב ימות השנה, והמרת האנרגיה העוצמתית שלה לחשמל מתבצעת באופן שלא מזהם את הסביבה. בהתאם התחייבו ממשלות ישראל להגדיל בהדרגה את היקף ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות במקום מפחם ומגז, וגם אם עד עכשיו המדינה לא עומדת ביעדים שהציבה לעצמה, המגמה ברורה.

הפיילוט החדש, ייצור חשמל בשטחים החקלאיים לצד הגידולים הקיימים, משתלב כמובן במגמה זו ונועד להגדיל את יכולת הפקת החשמל על בסיס אור השמש – יכולת שנכון לעכשיו מבוססת בעיקר על התקנת גגות סולאריים בבתים, במוסדות ציבור ובמבנים מסחריים.

הפיילוט, שעליו הודיעו בתחילת השנה (2022) משרדי האנרגיה והחקלאות, יתבצע בשטחים חקלאיים בהיקף כולל של כ-1,800 דונם בכל רחבי הארץ – ובפרט בעמק המעיינות, בגליל העליון וברמת הגולן, במטה יהודה, בנגב, לאורך עמק הירדן ובחבל אילות. כמות החשמל שצפויה להיות מופקת במסגרתו מוערכת בכ-100 מגה וואט.

למצוא את השילוב האופטימלי בין חשמל מהשמש לגידולים חקלאיים

מטרת הפיילוט היא למצוא את הדרך היעילה והמשתלמת ביותר לניצול כל תא שטח שנכון לעכשיו מיועד רק לחקלאות – כלומר למצוא את השילוב האופטימלי בין ייצור החשמל לבין גידול התוצרת החקלאית שמהווה מרכיב נכבד בתזונה של הישראלים (ותורמת גם לביטחון התזונתי של מדינת ישראל).

במסגרת הניסויים ייבחנו התנאים באזורים השונים של הארץ, והשפעת המתקנים הפוטו-וולטאיים על מגוון גידולים – גם מטעים, גם פרחים, גם כרמים, גם גידולי שדה וגם תבלינים. חוקרים מ-12 מוסדות אקדמיים ילוו את שלל הפרויקטים, ובסופו של פיילוט יספקו מידע יקר ערך לגבי הגידולים המתאימים ביותר לשילוב עם הלוחות הסולאריים, גובה המתקנים האידיאלי ועוד ועוד.

גוג'י ברי בסין ויין בצרפת כבר השתבחו בזכות כפל השימושים

בעולם כבר פועלים כאלפיים מתקנים פוטו-וולטאיים בשטחים חקלאיים. בין המדינות שכבר מיישמות את מדיניות כפל השימושים בקרקע, או לפחות בוחנות את ההיתכנות לכך: איטליה, צרפת, דרום קוריאה, ארה"ב, יפן וסין – שבה בפרויקט ענק בלב אחד המדבריות גם מיוצר חשמל נקי וגם מגודל גוג'י ברי, אחד ממזונות העל המומלצים ביותר.

בצרפת הצליחה הוספת מערכת סולארית מסחרית לשטח שגדלים בו ענבים ליין למתן את הטמפרטורה (גם בשיא החום וגם בשיא הקור) וכן להפחית את צריכת המים בכ-30%. על-פי דוח של מכון מחקר בטכניון, שבחן את הנעשה בעולם, הנחת פאנלים פוטו-וולטאיים מעל לצמחים מסוימים לא תגרום לפגיעה בפוטוסינתזה של הצמחים, או לפגיעה שולית בלבד.

"לחשוב ביצירתיות ולקדם שימוש יעיל בקרקע"

בישראל ישנם כ-4.3 מיליון דונם של קרקעות חקלאיות, כך שפיתוח היכולת להשתמש בשטח חקלאי גם לטובת ייצור חשמל מהשמש שקול להפרחת השממה של פעם. ממשלת ישראל מחויבת לנושא, כפי שניתן ללמוד מדברי שר החקלאות, עודד פורר: "הפיילוט יסייע למקסם את רווחי החקלאים, לשמר קרקע חקלאית ולקדם את יעדי האנרגיה ושימור הסביבה". גם שרת האנרגיה, קארין אלהרר, מייחסת חשיבות רבה לפיילוט ולשילוב בין חקלאות לאנרגיה מתחדשת: "תמהיל אנרגיה מגוון וירוק תלוי ביכולת שלנו לחשוב ביצירתיות, ולקדם פתרונות שמעודדים כפל שימושים בקרקע".